Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin-top:0in; mso-para-margin-right:0in; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0in; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman","serif"; mso-bidi-font-family:"B Nazanin";}

     نیک است در روز عید سعید غدیر، تاملی در فرازی از خطبه‌ی متقین امام علی (ع) در نهج البلاغه داشته باشیم. در این فراز، امیرمومنان یکی دیگر از ویژگی‌های انسان‌های با تقوا را «سکوت» معرفی می‌کنند. به راستی چه سر و حکمتی در «سکوت» است که در اقوال بزرگان دین آن را بسیار ستانده‌اند!

     چه سری وجود دارد که آدمی در شرایط معمول به دنبال همنشین و مصاحب می‌گردد تا دقایقی را به اتفاق به گفت و شنود و شادی بپردازد و از اندوه رهان! اما امیر می‌فرمایند انسان‌های متقی در سکوت غمگین نمی‌شوند. استنباطی که از این جمله می‌توان داشت این است که پرهیزکاران در سکوت خود تنها نیستند و مونسی دارند که نمی‌گذارد غبار غم تنهایی آن‌ها را بیازارد. تفکر

     در ادامه، فرازی از خطبه که استاد سیدمهدی شجاعی در جرعه‌ی سی و هفتم کتاب متقین تحت عنوان «سکوت، شیواترین کلام» تشریح کرده‌اند، آورده شده است:

     «ان صمت، لم یغمه صمته

     و ان ضحک لم یعل صوته

     و ان بغی علیه صبر حتی یکون الله هو الذی ینتقم له

     هرگاه در سایه سار سکوت مسکن گزیند، اندوه و تاسف بر او مستولی نمی‌شود، آن‌گاه که لب به خنده تر کند صدایش از محدوده‌ی تبسم فراتر نمی‌رود.

     سکوت برخاسته از وظیفه‌اش، او را بر زمین حسرت و اندوه نمی‌نشاند و خنده او را به وادی قهقهه نمی‌کشاند. سکوت برایش غم نمی‌آورد و خنده‌ی مستانه هرگز نمی‌کند. صدایش به خنده بلند نمی‌شود.

     بر او اگر ستم شود صبر پیشه می‌کند تا خداوند خود سلاح انتقام از نیام برکشد، تا خداوند خود داد وی بستاند.

اشارت:

     در باب سخن گفتن، چه گفتن و چگونه گفتن، بسیار سخن رفته است، اما مقام و ارزش خاموش ماندن و سخن نگفتن، تا حدودی ناشناخته مانده است.

     بحث در پیرامون ارزش سخن گفتن، بحثی ضروری، حیاتی و شایسته است، اما در سخن نگفتن و خاموش ماندن ارزشی دو چندان نهفته است.

     لقمان حکیم به فرزندش اندرز می‌دهد که: یابنیّ! ان کنت زعمت ان الکلام من فضه فان السکوت من ذهب.

     پسرم! اگر پنداشتی که کلام نقره است، بدان که سکوت طلاست.

     ...»

برگرفته از جرعه‌ی سی و هفتم

کتاب متقین

سکوت، شیواترین کلام

سیدمهدی شجاعی


برچسب‌ها: نهج‌البلاغه, سکوت, متقین, علی
+ نوشته شده در  پنجشنبه 2 آبان1392ساعت 16:15  توسط پدرام مسعودی | 

خطبه ی متقین یکی از خطبه های معروف نهج البلاغه است که در آن حضرت علی به معرفی صفات انسان متقی پرداخته و یکی از شنوندگان آن (همّام) به محض اتمام خطبه جان به جان آفرین تسلیم کرد. در زیر، دریافت سید مهدی شجاعی از یکی از فرازهای همین خطبه آورده شده است.


--«یَعفوُا عَمَّن ظَلَمَه وَ یُِِعطی مَن حَرَمَهُ وَ یَصِلُ مَن قَطَعَهُ»--

از آن کس که بر او ستم کرده در می گذرد و به آن که محرومش ساخته احسان و نیکی و بخشش می کند و به آن که از او بریده می پیوندد.

متقی در مسیر تخلق به اخلاق الهی گام می زند و پیش می رود.

بنده بر خود و خدای ظلم می کند و خداوند از گناهانش در می گذرد و بر او می بخشاید و نعمتش می دهد. متقی نیز -به هنگام قدرت- از آن که بر او ستم کرده است می گذرد. پاسخ بدی دیگران را با فضل و جود می دهد. آهن کین را به آتش محبت نرم می کند و سردی قطع را به حرارت نیکی و مودت و وصل، گرم می سازد.

نقل از جرعه ی سی ام کتاب متقین از سید مهدی شجاعی


برچسب‌ها: پرهیزکاران, امام علی, عفو, گذشت, بخشش
+ نوشته شده در  سه شنبه 11 مهر1391ساعت 2:20  توسط پدرام مسعودی | 
لحظه ای پیش ارادت به جملات امیرالمومنین، من را به خواندن نهج البلاغه ی علی (ع) کشاند. پس از خواندن آن جملات روح افزا نتوانستم بی توجه رهایشان کنم. تصمیم بر آن گرفتم تا من باب تذکری برای خودم و پندپذیران محترم، این خطبه را در وبلاگ بگزارم. خداوند توفیق عمل و اصلاح خویشتن را عنایت فرماید و ما را از خوبان قرار دهد. ان شا الله.

خطبه‏اى از آن حضرت(ع)درباره معیارها و حقیقت دنیا

-وصف جامعه ی مسخ شده ی مسلمین:

بندگان خدا! شما و آن چه از این دنیا آرزومندید مهمانانی هستید که مدتی معین برای شما قرار داده شده، بدهکارانی هستید که مهلت کوتاهی در پرداخت آن دارید و اعمال شما همگی حفظ می شود. چه بسیارند تلاشگرانی که به جایی نرسیدند و زحمتکشانی که زیان دیدند.

در روزگاری هستید که خوبی به آن پشت کرده و می گذرد و بدی بدان روی آورده، پیش می تازد و طمع شیطان در هلاکت مردم بیشتر می گردد. هم اکنون روزگاری است که ساز و برگ شیطان تقویت شده، نیرنگ و فریبش همگانی و به دست آوردن شکار برای او آسان است. به هر سو می خواهی نگاه کن! آیا جز فقیری می بینی که با فقر دست و پنجه نرم می کند؟ یا ثروتمندی که نعمت خدا را کفران کرده و با بخل ورزیدن در ادای حقوق الهی ثروت فراوانی گرد آورده است یا سرکشی که گوش او از شنیدن پند و اندرزها کر است؟

--عبرت گرفتن از دنیا:

کجایند خوبان و صالحان شما؟ کجایند آزادمردان و سخاوتمندان شما؟ کجایند پرهیزگاران در کسب و کار؟ کجایند پاکیزگان در راه و رسم مسلمانی؟ آیا جز این است که همگی رخت بربستند و رفتند؟ و از این جهان پست و گذران و تیره کننده ی عیش و شادمانی گذشتند؟ مگر نه این است که شما وارث آن ها بر جای آنان تکیه زدید و در میان چیزهایی بی ارزش قرار دارید که لب های انسان به نکوهش آن می جنبد؟ تا قدر آن ها را کوچک شمرده و برای همیشه یادشان فراموش گردد. پس در این نگرانی ها باید گفت: انا لله و انا اليه راجعون. فساد آشکار شد، نه کسی باقی مانده که کار زشت را دگرگون کند و نه کسی که از نافرمانی و معصیت باز دارد. شما با چنین وضعی می خواهید در خانه ی قدس الهی و جوار رحمت پروردگاری قرار گیرید؟ و عزیزترین دوستانش باشید؟ هرگز خدا را نسبت به بهشت جاویدانش نمی توان فریفت و جز با عبادت، رضایت او را نمی توان به دست آورد. نفرین بر آنان که امر به معروف می کنند و خود ترک می نمایند و نهی از منکر دارند و خود مرتکب آن می شوند.

خطبه ی 129 نهج البلاغه_ ترجمه ی مرحوم دشتی

+ نوشته شده در  جمعه 17 اردیبهشت1389ساعت 19:16  توسط پدرام مسعودی | 

استاد علامه، محمد تقی جعفری در کتاب «ترجمه و تفسیر نهج البلاغه»، عوامل موثر در وحدت انسان ها را به 5 دسته طبقه بندی می نمایند:


1. هنر و آثار هنری:

« هنرمند می تواند چه به وسیله ی نقاشی های عالی و چه با ارائه ی نمایشنامه های خوب، احساس وحدت مقدماتی را در انسان ها به دلیل تاثیر و تاثر انسان ها از شادی ها و اندوه های یکدیگر به علت داشتن جان آگاه به وجود بیاورد.» مانند:

نمایش یا نقاشی چشم هایی را نشان بدهد که از دیدن سرور و انبساط در انسان دیگر، فروغ خاص همان سرور و انبساط را جلوه می دهد. به طوری که اگر یک انسان، آن نشاط و سرور را در دو انسان متاثر از یکدیگر در یک زمان ببیند و عامل و معمول را نداند، چنان تلقی کند که هر دو انسان تحت تاثیر یک انگیزه ی سرور و انبساط بخش قرار گرفته اند.

علامه جعفری

2. وحدت طبیعی:

درجه اول: تشابهات جسمی (رنگ پوست و ...)

درجه دوم: وحدت های نژادی، فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و غیره.

3. صیانت ذات:

منظور همان حس وحدتی است که در هنگام جنگ ها و سیل ها و سایر حوادث طبیعی بین انسان ها شکل می گیرد.

حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت ///// آری به اتفاق، جهان می توان گرفت

(حافظ)

4. عوامل اشباع عواطف:

منظور، رفتار ناخوشایند و ضد انسانی برخی از انسان ها است.

از وصایای امیرالمومنین علی ع در ساعات آخر عمر شریفشان به امام حسن و امام حسین ع:

« من، شما و همه ی فرزندان و دودمانم و همچنین هر کس را که این گفتار به او برسد، توصیه می کنم به تقوای الهی و نظم در امور و صلح میانتان [یا اصلاح و ایجاد صلح در میان همه]. زیرا من از جدتان رسول خــــدا شنیدم که فرمودند: صلح و اصلاح میان انسان ها برتر از عموم نماز و روزه است.

5. اصل کنش و واکنش:

درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد ///// نهال دشمنی برکن که رنج بی شمار آرد


التماس دعا

اقتباسی از کتاب «وحدت عالی انسانی» از سری مجموعه ی «در تکاپوی معرفت6»، دفتر نشر فرهنگ اسلامی

+ نوشته شده در  دوشنبه 2 شهریور1388ساعت 18:25  توسط پدرام مسعودی | 

سپاس خداى را كه حق ستايشش بالاتر از حد ستايشگران است، ونعمت‏هايش مافوق انديشه شمارشگران، حق جويان كوشا از اداى حقش‏ناتوانند، و همت‏هاى دور پرواز آدميان از درك و احاطه به مقام شامخش نارسا، و حوزه اعلاى ربوبى‏اش از نفوذ هشيارى هشياران بدور.

صفات ذات پاكش به مقياسات و حدود برنيايد، و هيچ ترسيم و تصويرى‏مشخصش نسازد، اوصاف جلال و جمالش فراسوى زمان است و ماوراى‏برهه‏هاى معدود و مدت‏هاى محدود.

+ نوشته شده در  سه شنبه 6 مرداد1388ساعت 19:43  توسط پدرام مسعودی | 
 
صفحه نخست
پروفایل مدیر وبلاگ
پست الکترونیک
آرشیو
عناوین مطالب وبلاگ
درباره وبلاگ
هدف وبلاگ سخن حکیمانه، ایجاد محیطی مجازی برای بحث های حکیمانه می باشد.

پیوندهای روزانه
دختران دم بخت!!!
وبلاگ شخصی علی صفایی
برساحل سلامت
تابالوگا
فریاد عشق
فروشگاه اینترنتی بزرگ
باباجون شیرازی
آرشیو پیوندهای روزانه
نوشته های پیشین
بهمن 1392
آبان 1392
خرداد 1392
اردیبهشت 1392
فروردین 1392
مهر 1391
اسفند 1390
مهر 1390
مرداد 1390
اردیبهشت 1390
فروردین 1390
اسفند 1389
بهمن 1389
آذر 1389
شهریور 1389
مرداد 1389
اردیبهشت 1389
فروردین 1389
اسفند 1388
دی 1388
آذر 1388
آبان 1388
شهریور 1388
مرداد 1388
آرشیو موضوعی
مناجات
قرآن کریم
نهج البلاغه
دعا
اخلاق
پرهیزکاران
سنت نبوی
نوروز
امام حسین (ع)
شعر و ادب
جملات حکیمانه
امام زمان (عج)
مولانا
شیخ بهایی
علامه محمد تقی جعفری
میرزا جواد آقا ملکی تبریزی
دل نوشته
برچسب‌ها
امام علی (1)
علی (1)
زندگی (1)
زمان (1)
عمر (1)
مناجات (1)
سهراب سپهری (1)
سختی (1)
سکوت (1)
سعدی (1)
بینش (1)
خسارت (1)
شاه (1)
بخشش (1)
طمع (1)
عصر (1)
گذشت (1)
درویش (1)
عفو (1)
متقین (1)
پیوندها
متن کامل قـــرآن کریم به همراه ترجمه
متن کامل نهج البلاغه همراه با ترجمه و شرح
کتابخانه ی آزاد فارسی
لغت نامه ی دهخدا
دائرۀ المعارف ایران به زبان انگلیسی (Iranica)
ساعت و تاریخ
ایمان روشنگر
ای فریادرس بندگان
دکتر حسین الهی قمشه ای
کلوپ SMS
صفحه ی شخصی پدرام مسعودی
سمیه طبسی
آیت الله ضیاآبادی
شبستان
رو به آسمان
 

 RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM